CV

PIERRE KALMENSTAM

Strateg, ledare och affärsutvecklare.

Min främsta yrkesroll och hantverk är min roll som Planner. Det innebär att jag vägleder företag i sitt arbete att stärka sin attraktionskraft, genom att bli tydligare i sitt varumärke och därmed sin sin kommunikation. För mig handlar Planning om att förstå och tolka vår omvärld, skapa mänskliga insikter och kombinera dessa med insikter från andra källor, såsom kundbeteende och datatrafik. Vid sidan av strategiarbetet har jag vid flera tillfällen haft en ledande position i olika företag. Som delägare, del av ledningsgruppen eller som VD. Jag har stor vana av att driva förändringsarbete och idag består en del av mina uppdrag i att hjälpa företag med att ställa om sitt arbetssätt för att åstadkomma ett mer datadrivet arbetssätt. 

ARBETSLIVSERFARENHET

  • Senior strateg: Miltton Insight (2019- fortgår)
  • Frilansande strateg och Planner: Human Behavior Communication (2018- 2019)
  • Senior strateg & VD:  Smicker kommunikationsbyrå (2017-2018)
  • Frilansande strateg och Planner:  Human Behavior Communication (2011-2017)
  • VD och strateg: HägerFredlund/DRY (2009-2011)
  • CRM-strateg/Account Director:  partner: 113/Digitas (2003-2008)
  • CRM-strateg/projektledare: Sandberg Direkt (2001-2003)
  • Amanuens i ämnet marknadsföring: Södertörns Högskola. (2000)
  • Copywriter: reklambyrån Marknadsmix (1999)

UTBILDNING

  • Ledarskap genom personlig utveckling, (IFL) Handelshögskolan. (2009-2010)
  • Företagsekonomi med fokus på marknadsföring på Stockholms universitet. (1996-2001)
    Magisteruppsats (2001) om One-to-One Marketing och konsumenters syn på att utveckla en lärande relation med företag på Internet. Tidigare uppsats om “E-handel – pris eller varumärke”. 
  • Övriga studier: Agilt ledarskap –  Management 3.0, Scrum Master, Nudging/Beteendeekonomi. Journalistik, retorik och språk, juridik (ARU)

Mer information finns på LinkedIn