PARTNER TILL INHOUSEBYRÅ

Fråga:
Jag arbetar som marknadschef på ett företag som inte har någon reklambyrå, i stället har vi valt att bygga upp en egen inhouseavdelning som producerar all vår kommunikation. I det dagliga arbetet fungerar det mycket bra, men då och då i det strategiska arbetet saknar jag en strategisk partner. Det kan handla om tonalitet, varumärkesfrågor och rena affärsbeslut. Vad är er erfarenhet av att arbeta tillsammans med företag utan reklambyrå? Skulle ni kunna vara en strategisk partner till vår inhouseavdelning?

Svar:
Det blir allt vanligare att företag själva väljer att producera sin egen reklam. Det finns förstås både för och nackdelar med ett sådant arbetssätt. Min erfarenhet är att det blir extra viktigt att ha en strategisk partner, såsom en strategibyrå, om man väljer bort ett samarbete med en reklambyrå, där ofta den komptensen finns.

Ungefär 50 % av våra uppdrag består av företagssamarbeten där vi hjälper företag kring frågor inom varumärke, kommunikation och affärsutveckling. En del uppdragsgivare vill att vi arbetar nära deras interna inhouseavdelning. Andra samarbeten sker främst med ledningen, såsom VD eller marknadschef. Detta är något vi gemensamt skräddarsyr vid varje samarbete och naturligtvis kan förändras över tid.

Pierre Kalmenstam